Jeśli chcą Państwo skorzystać z możliwości refundacji środków pomocniczych, prosimy o pozostawienie swoich danych. Nasz farmaceuta skontaktuje się z Państwem zwrotnie celem realizacji zamówienia. Podczas rozmowy telefonicznej zostaniecie Państwo poproszeni o wskazanie wyrobu, który ma zostać zakupiony, numer pesel oraz numer wniosku refundacyjnego i adres dostawy.
Uprzejmie informujemy, że podczas realizacji wniosku na produkty refundowane nie ma możliwości jednoczesnego zamówienia innych produktów dostępnych w aptece. W tym celu zapraszamy do złożenia odrębnego zamówienia poprzez stronę internetową apteki.
Państwa zamówienie na refundowane środki pomocnicze zostanie wysłane firmą kurierską DPD (koszt dostawy jest darmowy). Dopuszczalne formy zapłaty za zamówiony towar to pobranie (płatność kurierowi przy odbiorze przesyłki) lub przelew tradycyjny na nr rachunku: 63 1140 1065 0000 3657 0100 1002 (w tytule przelewu prosimy wpisać "wniosek i nazwisko pacjenta".
Informacje o refundacji NFZ
Czym jest refundacja i komu przysługuje?
Refundacja to możliwość dofinansowania naszych zakupów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Refundacją mogą być objęte różne wyroby, takie jak sprzęt ortopedyczny, cewniki, aparaty słuchowe czy wyroby chłonne (pieluchomajtki, podkłady higieniczne).
Na zakup wyrobów z refundacją mogą liczyć wszystkie osoby objęte powszechnym ubezpieczeniem społecznym. Refundacja zależna jest od posiadanego schorzenia, które orzeka lekarz specjalista. Zasady refundacji zostały określone na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 października 2019 roku.
Zasady refundacji na wyroby chłonne
- Wniosek refundacyjny na wyrobu chłonne (pieluchomajtki, podkłady higieniczne) wystawiany jest maksymalnie na rok. Pacjent, w ramach refundacji, może wykupić jednorazowo wyroby chłonne maksymalnie na 6 miesięcy. Pacjent ma także możliwość realizacji zlecenia w cyklach comiesięcznych.
- Limity finansowania ze środków NFZ określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 października 2023 roku.
Zgodnie z nowym Rozporządzeniem Ministra Zdrowia, obowiązującym od 1 stycznia 2024 roku, przy realizacji zleceń obowiązują poniższe kody:
Y.06.01.00 Grupa materiałów chłonnych obejmująca pieluchomajtki i zamienniki dla osób dorosłych (odpłatność 20% do limitu finansowania):
Y.06.01.00.MCH1 Majtki chłonne - minimalna chłonność 1.000 g
Y.06.01.00.MCH2 Majtki chłonne - minimalna chłonność 1.400 g
Y.06.01.00.PM2 Pieluchomajtki - minimalna chłonność 2 500 g
Y.06.01.00.PP Pieluchy anatomiczne, pieluchomajtki - minimalna chłonność 1.400 g
Y.06.01.00.PW Pieluchomajtki lub zamienniki - minimalna chłonność 350 g (zmiana z 450g)
Y.06.01.01 Grupa materiałów chłonnych obejmująca pieluchomajtki i zamienniki dla dzieci do ukończenia 18 roku życia (odpłatność 10% do limitu finansowania):
Y.06.01.01.MCH1 Majtki chłonne - minimalna chłonność 1.000 g
Y.06.01.01 .MCH2 Majtki chłonne - minimalna chłonność 1.400 g
Y.06.01.01 .PM2 Pieluchomajtki - minimalna chłonność 2. 500 g
Y.06.01.01 .PP Pieluchy anatomiczne, pieluchomajtki - minimalna chłonność 1.400 g
Y.06.01.01 .PW Pieluchomajtki lub zamienniki - minimalna chłonność 350 g (zmiana z 450g)
- Maksymalna kwota refundacji NFZ:
Osobami, które maja prawo do 100% refundacji w ramach limitu są inwalidzi wojskowi, inwalidzi wojenni oraz osoby represjonowane.
Limit ilości wyrobu medycznego wynosi do 90 sztuk miesięcznie lub zgodnie z przyznanym uprawnieniem dodatkowym.
Jak otrzymać zlecenie na produkty chłonne?
Decyzję o przyznaniu pacjentowi uprawnienia do refundacji wyrobów chłonnych podejmuje lekarz na podstawie diagnozy. Pacjenci otrzymują indywidualny numer zlecenia na zaopatrzenie, zostaje także określony czas na jaki wniosek przysługuje. Zlecenie na zapotrzebowanie w wyroby medyczne można uzyskać także u felczera ubezpieczenia zdrowotnego i pielęgniarki lub położnej, o której mowa w art. 15a ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
Zlecenie na wyroby chłonne można zrealizować w aptekach oraz wyspecjalizowanych sklepach medycznych.
Najczęściej zadawane pytania
Jaki jest okres ważności zlecenia do realizacji, kiedy można zrealizować zlecenie a kiedy nie?
Zlecenie można zrealizować w okresie jego ważności – nie można realizować na miesiące, które już upłynęły a data realizacji powinna się zawierać w miesiącach, których dotyczy zaopatrzenie.
Czy zlecenie można realizować kilka razy w ciągu miesiąca?
Nie, zlecenie można realizować tylko raz w miesiącu.
Czy cena wyrobów chłonnych dostępnych w ramach refundacji może się różnić od ceny tych samych wyrobów prezentowanych na stronie apteki?
Tak, ceny mogą być różne. Ceny refundacyjne są ustalane odgórnie przez NFZ i nie podlegają zmianie przez czas trwania umowy, natomiast cena w aptece internetowej może być codziennie aktualizowana.
Czy w obrębie jednego zlecenia można mieszać różne rodzaje pieluch/podkładów?
Tak, w ramach jednego zlecenia można dokonać zakupu produktów różnych marek, np. Tena i Seni. Można także mieszać różne rodzaje produktów chłonnych, np. pieluchomajtki i podkłady.
Jeśli wniosek refundacyjny został już częściowo zrealizowany w innej aptece to czy pozostałą część wniosku można realizować w Lek24?
Tak, jeśli inna apteka rozpoczęła już realizację Twojego wniosku, możesz ją dokończyć w Lek24.
Czy wniosek niezrealizowany w poprzednim miesiącu przepada?
Tak, jeśli nie zrealizujesz wniosku za poprzedni miesiąc, to przewidziana ilość produktów chłonnych przepada.
Czy apteka Lek24 będzie automatycznie realizować mój wniosek co miesiąc?
Nie, terminowej realizacji wniosku musisz dopilnować samodzielnie.